Warto przeczytać Mitsubishi Outlander 2025 już jest. Ceny niemałe : Kogo stać na nowego Outlandera? [...]

Które silniki nie tolerują instalacji LPG?

• 28 grudnia 2024 • Komentarze (0)

LPG, czyli gaz płynny, to paliwo, które przyciąga kierowców ze względu na oszczędności oraz korzyści ekologiczne. Jednak nie każdy silnik nadaje się do instalacji gazowej, a jej nieodpowiednie zastosowanie może prowadzić do poważnych problemów technicznych. W artykule omówimy, jakie silniki są najbardziej narażone na uszkodzenia przy korzystaniu z LPG, na co zwrócić uwagę przed montażem oraz jakich technologii używa się, by minimalizować ryzyko.

Dlaczego nie wszystkie silniki tolerują LPG?

Podstawowym problemem jest specyfika spalania LPG, która różni się od spalania benzyny. Gaz ma wyższą liczbę oktanową (ok. 110), ale jest suchym paliwem, co oznacza brak efektu smarowania elementów silnika, takich jak pierścienie tłokowe czy gniazda zaworowe.

stacja benzynowa BP, fotografia Unsplash zgodnie z licencją

Powoduje to większe zużycie gniazd zaworowych i zaworów jest szczególnie problematyczne w silnikach z miękkimi gniazdami wykonanymi z mniej odpornych stopów.

Dodatkowo wyższa temperatura spalania gazu może prowadzić do wypalania tłoków, zaworów lub uszkodzenia głowicy. Kolejnym wyzwaniem jest szybsze zużycie elementów uszczelniających, w tym pierścienie, co wpływa na ogólną trwałość jednostki napędowej.

I niezależnie od tego, na jaką instalację postawisz, tj. jakiej firmy (w tym np. BRC albo STAG), pewnych cech charakterystycznych dla gazu po prostu nie da się przeskoczyć.

Silniki szczególnie narażone na problemy z LPG

  1. Silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa (np. TSI, GDI, EcoBoost, SkyActiv):
    • Silniki te są technologicznie zaawansowane i wymagają systemów LPG 6. generacji, takich jak DGI LCC, które umożliwiają podawanie gazu w fazie ciekłej bezpośrednio do komór spalania. W przeciwnym razie może dojść do przegrzewania wtryskiwaczy i ich uszkodzenia.
    • Wymagane jest ciągłe chłodzenie wtryskiwaczy niewielką ilością benzyny, co często niweluje oszczędności z jazdy na LPG.
  2. Silniki z miękkimi gniazdami zaworowymi:
    • Wiele jednostek napędowych od producentów takich jak Ford, Mazda czy Subaru, szczególnie te starsze modele, nie toleruje dobrze LPG ze względu na szybsze zużycie gniazd zaworowych. Miękkie stopy metali nie są odporne na wyższą temperaturę spalania gazu.
  3. Silniki o dużej pojemności skokowej (np. V8, V6):
    • W dużych jednostkach, takich jak 4.0L V8, problemem jest intensywniejsze zużycie elementów mechanicznych z powodu wyższej temperatury oraz duże obciążenie termiczne zaworów. Czasami używa się dodatkowych systemów smarowania, jednak nie zawsze rozwiązuje to problem.
  4. Starsze silniki z gaźnikami:
    • W silnikach gaźnikowych konwersja na LPG może prowadzić do problemów z mieszanką paliwowo-powietrzną. Wymagana jest precyzyjna regulacja i użycie odpowiednich komponentów.

Jak minimalizować ryzyko uszkodzeń silnika na LPG?

  1. Wybór odpowiedniej instalacji:
    • w przypadku silników z bezpośrednim wtryskiem zaleca się systemy 5. lub 6. generacji, takie jak DGI LCC czy DGI LM, które podają LPG w fazie ciekłej i ograniczają ryzyko uszkodzeń zaworów oraz gniazd zaworowych.
  2. Regularna konserwacja:
    • wymiana filtrów gazu, kontrola szczelności instalacji oraz systematyczna kalibracja są kluczowe dla uniknięcia awarii,
    • w przypadku silników podatnych na szybsze zużycie zaworów stosuje się systemy, które dodatkowo smarują gniazda zaworowe.
  3. Konsultacja z doświadczonym specjalistą:
    • kluczowe jest dobranie instalacji LPG do konkretnego modelu silnika; warto korzystać z usług warsztatów mających doświadczenie w montowaniu systemów gazowych.
  4. Eksploatacja zgodna z zaleceniami:
    • unikanie długotrwałej jazdy z dużymi obciążeniami na wysokich obrotach, zwłaszcza na autostradach.

Nie wszystkie silniki tolerują instalacje LPG w równym stopniu. Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku nowoczesnych jednostek z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz starszych modeli z miękkimi gniazdami zaworowymi. Kluczem do sukcesu jest odpowiedni dobór instalacji, staranność montażu oraz regularna konserwacja. Przy właściwej opiece, LPG może być efektywnym i bezpiecznym rozwiązaniem, jednak warto pamiętać, że nie jest to opcja uniwersalna dla każdego silnika.

Czytaj także:

Kategoria: Paliwa